A dalszövegek elé

2008 lehetett, mikor az első e-mailek érkeztek. (Meg nem fejtem, miért éppen 2008....)
Egyre többen kérdezték, hogy honnan lehetne szerezni egy CD-t az egykori CABARET-lemezből?

Aztán 2010 elején az egyik dalt, a mostani DVD címadó kisemberét, eljátszottuk egy nagykoncerten, a SYMA-csarnokban.

Mikor Zsuzsi elénekelte az első sort, beletapsoltak. Tizennyolc évvel a lemez megjelenése után.

És, hogy ez ne legyen elég, végigtapsolták az egészet. Kell mondanom, milyen érzés volt?

Másnap végighallgattam az egykori dalokat. Évek óta nem tettem ilyet. Szürreális élmény volt. Elsősorban a szövegek miatt.

Némelyiket ugyanis megette az idő. A Lora Palmer reklámos szlogenjeiről ma már azt sem tudni, mi a fenéről szóltak. A Szabadíts fel viszont szánalmasan aktuálissá vált. (Szánalmasnak azt érzem, hogy húsz év után tartunk ugyanott, ahol már húsz évvel korábban is elég kínos volt tartani....)

És még ezer dolog jutott eszembe, mialatt hallgattam őket. Elsősorban az tűnt föl, mennyire személyes lemez volt ez a számomra. Erre nem is emlékeztem. Pedig talán a legszemélyesebb album, amit valaha is írtam.

Persze, elsősorban a szövegek miatt.

Ezért is éreztem úgy, hogy jó lenne kibeszélni, ami eszembe jutott róla.

Ám a borítóra mindez nem fért volna rá. Talán még maguk a szövegek sem.

Úgyhogy most ide írogattam le mindent. A szövegeket is, meg a kommentjeimet is. Mindazoknak, akiket az ilyesmi érdekel.


Erdész Róbert

kisember

Kis Ember, hát itt a vége - látod, kár volt sírni érte.
Milyen könnyen elszállt minden, és még ezt se adták ingyen.
Kis Ember, hát itt a vége - mért' nem most ereszkedsz térdre?
Mért' nem sírsz, mért' nem üvöltesz? Szép arcoddal mért' örülhetsz?

Kis Ember, hát mondd, hogy félek, mondd, hogy értelmetlen az élet,
mondd, hogy mindegy, miben hittél, most már akármit megtennél!
Mondd, hogy hazudnál, hogy ölnél, mondj amit akarsz, úgy könyörögjél!
Csak már ne mosolyognál végre ilyen szemtelenül az égre....

Kis Ember, hát itt a vége - nem volt semmid, ami megérte.
Néhány egyszerű, szürke évet mosolyogsz meg most, hát nem érted?

Jó időkben semmid sincsen, rossz időkben tiéd minden:
téged küldenek elsőnek, és először terád lőnek.
Mindig minden zászlót vinni, mindig mindegyikben hinni, és
mindig félni, hogy itt a vége, mert még számonkérnek érte.

Kis Ember, mi lett belőled - most, hogy elszálltak az évek?
Nem kérdezték, hogy elég-e, ahogy éltél, úgy lett vége.
Mégis mosolyogsz, mintha bíznál, mintha várnának a hídnál,
és én egyre inkább félek, ahogy szép arcodba nézek.


Nehéz mai szemmel értelmezni azt, amit az Észak-Koreából származó képeken látni. Mi van ezekkel az emberekkel? Mi játszódhat le a fejükben? Mire gondolnak vajon, miközben magukból kivetkőzve siratják a Kedves Vezetőt? Vajon komolyan gondolják?

A mi egykori Kedves Vezetőnk a YouTube-on

Mi vajon komolyan gondoltuk? A mi szüleinket, nagyszüleinket tényleg elkapta a hév, és őszinte lelkesedéssel kiabálták tapsolva, hogy Éljen Rákosi?

Képzeljünk magunk elé egy zsúfolt gyárcsarnokot, színházat, tornatermet - mindenki állva tapsol, örvend, a Mi Kedves Vezetőnk pedig mosolyogva fogadja a dolgozók lelkes ovációját. Mennyire lett volna feltűnő, ha valaki nem kiabál, nem tapsol, urambocsá' föl sem áll? Félreértés ne essék, nem valami eget rengető kiállásra kell itt gondolni, csak egy egyszerű ülve maradásra. Körülötte a munkatársai, ismerősei, a főnöke, a párttitkár, a szakszervezeti bizalmi - mindenki áll és tapsol. Mi következett volna abból, ha valaki a többiek szeme láttára ülve marad, és nem csinál semmit?

Kim Jong Il temetésén katonák masíroznak rendezett, borzasztó tömegben.

És az emberek sírnak. Mindannyian. Abból baj nem lehet.

Mert hát ki a fene tudja, hogy az új Vezető mennyire lesz Kedves?

Inkább megteszik, amit a Rendszer elvár.

Tőlünk is rengeteg dolgot vártak el. Másról se szólt a mi XX. századunk. És sosem ugyanazt várták el....

A harmincas évek derekán a piros-fehér-zöld zászló közepét még a korona foglalta el. Hirdetve büszkén, hogy királyság vagyunk. (Csak akkor jöttünk zavarba, ha valaki rákérdezett a királyra.)

Aztán Pesten egy rövid, de annál emlékezetesebb időre árpádsávosra cserélték a nemzeti lobogót. Egyúttal szebb jövőt is ígértek.

Majd ugrottunk egyet az időben, és visszakanyarodtunk a Kossuth-címerhez. Egy röpke liezon erejéig. (Hátha most....)

’49-től aztán újabbat fordultak a dolgok. Aki tudott, ment, a piros-fehér-zöld azonban maradt. Igaz, a közepére Rákosi-címer került.

Reggelenként Szabad Nép fél órán tanulták az emberek az új szlogeneket.

7 év után aztán kivágták a zászló közepét. Egy darabig nagy lyuk tátongott a címer helyén.

Egy hónapig. Aztán a lyukat befoltozták, és ment minden tovább.

Igaz, a címer nem került vissza. És nem is pont ugyanúgy mentek tovább a dolgok.

A hangsúlyok változtak meg. Először kicsit, aztán egyre jobban.

Végül mégiscsak visszakerült a koronás címer a helyére. Hirdetve, hogy köztársaság vagyunk....

Nem egész egy emberöltő alatt hatszor cseréltünk zászlót.

* * *


Ez a dal valójában a szüleim életéről szól. Édesanyám halála után írtam, de 1999 óta már mindkettőjükre emlékeztet.

1956-ban negyedéves egyetemisták voltak az ELTE-n. Október 23-án ott mentek a diáktüntetés első soraiban. Ezt követően évekig attól kellett tartaniuk, hogy előkerül egy ott készült felvétel, és valaki fölismeri őket. Még évtizedekkel később is, sokszor szóba került a dolog.

Aztán jöttek a kilencvenes évek, és ők mindketten elmentek, szépen, csöndben, szeretetben, ahogyan éltek.

Nekem, persze, nem a csönd az első dolog, ami eszembe jut 1990-ről és ’99-ről. Inkább valami kikiabálhatatlan düh.

Pár évvel később egy október 23-ai televíziós megemlékezéshez csináltam zenét. Átküldtek hozzá néhány korabeli filmrészletet. Vagy százszor néztem őket végig. Rajta voltak. Premier plánban. Ahogy fiatalon, vidáman vonulnak az első sorban. 1956. október 23-án.

Vagyis létezett a felvétel, amitől mindig is tartottak.

Már messze jártak, mire kiderült, hogy a félelmük nem volt alaptalan. A rendszer mindvégig ott ólálkodott a hátuk mögött. Hol ez a rendszer, hol az. És ez meghatározta az egész életüket.

Én nem hiszek semmiféle istenben. Ők hittek. Tudom, hogy azzal a meggyőződéssel mentek el, amivel éltek. Ez védte meg őket mindenféle vihartól. Emiatt tudtak derűsen és fölemelt fejjel végiggyalogolni a huszadik század utolsó kétharmadán.

És ezt a bizonyosságot mindig is irigyelni fogom tőlük.

Nem kapták ingyen.

Itt jön a szerelem

Baj van, érzem, mindig így kezdődik minden:
egy ő és én - és más nem érdekel.

Rám néz és innen egy filmen, olyan egyszerű:
minden csak jön és győz a szerelem.
De nekem nem megy, remeg a térdem, izzad a tenyerem,
a pohár rám dől és mindig elúszik minden.

Refr.1:
Értsd meg azt, amit én érzek!
Itt jön a szerelem, már félek:
ha mégsem adom magam még meg,
szembe röhögnek az emlékek.

Refr.2:
De ha mégis olyan vagy, hogy engem akarsz,
csak szerelemről ne beszélj, ne akarj!
Mert a vár, amit építünk szerelemből,
majd egyszerűen csak ránk dől.

Ez van, és kész; ez nem múlhat véletlenen:
gyűlölnek a tárgyak és összefognak ellenem.

Refr.1:
Értsd meg azt, amit én érzek!
Itt jön a szerelem, már félek:
ha mégsem adom magam még meg,
szembe röhögnek az emlékek.

Refr.1:
Értsd meg azt, amit én érzek!
Itt jön a szerelem, már félek:
ha mégsem adom magam még meg,
szembe röhögnek az emlékek.

Refr.2:
De ha mégis olyan vagy, hogy engem akarsz,
csak szerelemről ne beszélj, ne akarj!
Mert a vár, amit építünk szerelemből,
majd egyszerűen csak ránk dől.

De ha mégis olyan vagy, hogy engem akarsz,
csak szerelemről ne beszélj, ne akarj!
Mert a vár, amit építünk szerelemből,
majd egyszerűen ránk dől.


Ezt a dalt különösen szeretem. Mindig a nagymamám mondata jut róla eszembe, amit olyankor mondott, mikor a tárgyak összefogtak ellene:


"....a kőszén öntudatra jut, s a buta rög megindul magától".

Sok évvel később jöttem rá, hogy ez egy Kiss József idézet, és eredetileg egészen más értelmű, mint ahogy azt a nagymamám használta. De nem tudok szabadulni tőle: ugyanott és ugyanakkor használom, ahol ő. Most már ez van.

Egyébként pedig magának a zenének az ötlete is némi genetikus ügyetlenségből fakadt: egy reklámhoz pezsgőpukkanás hangjára lett volna szükségem. A zajtárban sehogy sem találtam megfelelőt, mind olyan erőtlennek és gyeszorának tűnt (Ha valaki nem ismeri a szót, az nekem öröm. Békéscsabaiak mindig furcsán néznek rám, ha rákérdezek. Hát most majd kiderül, ki van velem....).

Mindenesetre átmentem a közértbe, vettem egy üveg orosz pezsgőt (Gondoltam, az az igazi, ők csak tudják, mennyi széndioxid kell abba az italba. A zajtár felvételeihez nyilván valami ócska pezsgőt használtak, ami nem tudott egy tisztességeset pukkanni sem....).

Amikor visszaértem a zsákmánnyal, elindítottam a felvételt, bementem a süketszobába, az üveget kicsit fölráztam, és.... elszabadult a pokol.

A pezsgő gyakorlatilag elöntötte a stúdiót. A kiröpülő dugó hangját a pukkanás helyett inkább az atomvillanás szó jellemezné hitelesen. Az egyik falról a másikra pattant, telibe nyomta a szoba átnéző-ablakát, és vagy tíz ide-oda verődés után nyugodott csak meg.

Ott álltam, tetőtől talpig pezsgőben, egy rommá zúzott stúdió kellős közepén, és arra gondoltam: mi az ördögre számítottam, mi fog történni egy fölrázott üveg pezsgővel?

A nagymamám jutott eszembe. Hogy milyen igaza volt. Az oktalan tárgyakkal folytatott küzdelem nálunk öröklött életprogram.

Miután eltakarítottam a romokat, visszamentem a stúdióba, és megnyugodva konstatáltam, hogy a gép lefagyott közben. Ez még a digitális hangrögzítés korai korszaka volt, a rendszer különösen érzékenyen reagált a felvétel hosszára. Persze, hogy elfelejtettem időben leállítani.

Egy fél órámba telt újra elindítani a programot. Cserébe viszont érdekes ajándékot kaptam: a felvételt meghallgatva vettem észre, hogy a pattogó pezsgőskupaknak különös ritmusa van. Nagyon megtetszett. Elkezdtem kísérletezni vele, és végül ez lett az Itt jön a szerelem kiindulópontja. Ez a ritmus. Hagyományos értelemben vett dob csak a dal végén és a refrénekben szólal meg. A többi mind az össze-vissza pattogó pezsgősdugó hangja.

Sose gondoltam volna, hogy egyszer még örülni fogok annak, hogy a buta rög elindult magától....

Mer' te mindig sírni akarsz

Mikor a citrom esett a levesbe, éppen a postás várt kinn a hidegbe’.
És benn a telefon csörgött az asztal alatt, ahová akkor esett, mikor a polc leszakadt.
De közben tele volt a kezem a szeméttel, és a citrom a hónom alatt nem fért el,
De te csak azt vetted észre az egészből, hogy milyen szörnyű lötty lett a levesből.

Refr.:
Mer’ te mindig sírni akarsz, mert teneked semmi se jó,
Téged egy vidám film nem is érdekel, csak ha a végén meghal a jó!

Mikor a barátnőd mesélte nevetve, te rögtön tovább is adtad sietve.
Azonnal tudtam, ez tőlem is kitelne, mer’ néha én is vágyom ám a sikerre.
Nevetve meséltem, úgy ahogy hallottam, nem értem, honnan a fenéből tudhattam,
Hogy akit kiszúrtam, nem elég, hogy nem tudja, de ő az egyetlen, aki nem is tudhatja.

Mer’ te mindig sírni akarsz, mert teneked semmi se jó,
Mindennel próbálkoztam, de hiába, neked az élet sírni való!

Refr.:
Mer’ te mindig sírni akarsz, mert teneked semmi se jó,
Téged egy vidám film nem is érdekel, csak ha a végén meghal a jó!

Tudod, a krimiknek a végét imádom, tegnap is hideg futkosott a bokámon.
Amikor átnyomtad lazán a kettesre, hirtelen kíváncsi lettél a hírekre.
Hidd el, én akkor is ugyanúgy szeretlek, ha mindig ugyanazt vágom a fejedhez!
A dolgok. értsd meg, kicsúsztak a kezemből, és csak egy váza röpült, az is szerelemből!

Refr.:
Mer’ te mindig sírni akarsz, mert teneked semmi se jó,
Téged egy vidám film nem is érdekel, csak ha a végén meghal a jó!


Ez a dal azért is fontos a számunkra, mert ebből készült az első videoklipünk. Az első és egyben az utolsó is. Sőt, tudomásom szerint a klip rendezőjének, Herendi Gábornak is ez volt az első. Igaz, neki nem az utolsó....

Arra gondoltunk, hogy rátesszük a DVD-re. De ez csak szándék maradt. A klip ugyanis elveszett. Sehol sem találtuk meg az eredeti mastert.

Persze, minden rosszban van valami jó. Most úgy emlékezhetünk a klipre, mintha tökéletes lett volna.

Így mindenki sajnálhatja....

Szabadíts fel

Néha úgy tűnik, lehetnek álmaink,
s végre a jövőbe vezet a híd!
De nem megy, mert aki csak erre jár,
minket fölszabadít.

Csak ülök és nézem, hogy mit tudok,
amikor épp ilyen szabad vagyok,
amikor fölemelt kézzel, mosolyogva
a falhoz is állhatok.

Ma én megyek, holnap én küldelek:
mindent kell játszanunk.
Mindent, mert ennyi szerephez
túl kis színház vagyunk.

Én ígértem szebb jövőt,
és álltam is a szavam.
Elindultam fehér lovon
és gettóba küldtem magam.

Vörös csillag a mellemen,
és belül a szívem arany,
és idegen tankok tetejéről
így lőttem magam.

Lassan jönnek az új idők,
még semmiről nem tudunk.
Egyet érzünk csak biztosan:
győzni itt nem fogunk.

Mondd, milyen legyek, mondd, hogy akarod?
Mondd, kire ragyognak ma a csillagok?
Mondd, ki érdemes ma kegyelemre,
a nemzeti színű szerelemre?
Mondd, ki van soron, most kit üldözünk?
Mondd, ki lesz mostantól a mi emberünk?
Mondd, mit játsszunk el, mondd, kik is legyünk:
mondd, mi lenne jó?

Hogy hová megyünk…, mondd, kit érdekel?
Jobb, ha csöndben maradsz és nem kérdezel.
Ha parancsra lősz, helyesen teszel,
majd ha téged lőnek, a hősünk leszel.
És szép közös emléktáblád lesz velem:
itt öltük egymást, hogy béke legyen.
S mert nem leszünk ott, mikor megérkezünk,
csak azt mondanád el: hová megyünk…


Számomra talán az egész CABARET-album legszomorúbb tanulsága ennek a dalnak az aktualitása. Olyan nagyon-nagyon jó lenne, ha már egyáltalán nem lenne világos, miről is akart szólni annak idején.

Most pedig maguk menjenek a francba.

Valójában ez a mondat inspirálta a szövegét. Ami, persze, tök érthetetlen így.

De a magyarázat túl hosszú lesz, mert Ádám és Évánál kell kezdenem. Úgyhogy csak a legelszántabbak kezdjenek hozzá.

A nagypapám 1895-ben született. Pont jókor. Még éppen odaért az első világháborúba. Nagykorúságát Erdélyben, súlyos sebesüléssel kezdte, majd egy odesszai katonai kórházba került, orosz hadifogságba.

Sietnie kellett a felgyógyulással, hogy hazaérjen a kommünre (ők így mondták, a Tanácsköztársaság szót ki nem ejtették soha....). Jött a 133 nap.

Aztán, ahogy jött, el is ment. Kezdődhetett a Horthy-rendszer.

’29-ben megnősült. Vettek egy seprűgyárat. Pont jókor. Még sikerült vele belecsókolni a nagy gazdasági világválságba. A seprűgyárból papírüzlet lett, a papírüzletből egy kis trafik. Végül, bár szép lassan, de mindenüket elveszítették.

A harmincas évek közepe már a Divatcsarnok csomagoló részlegében találta őt, friss apukaként, kilencven pengős fizetéssel, amiből negyvenet tett ki a lakbér. Egy rottenbiller utcai, földszinti szoba-konyha lakbére (WC a hátsó lépcső mellett).

De lassan javult a helyzet, az évtized végére a nagypapa fölküzdötte magát a Divatcsarnok játék-osztályáig. Éjjelente Marklin kisvasutakat szerelt össze, azzal tudott egy kis plusz-pénzt keresni.

Néha szóba került a családban egy Chaplin-bajuszos, osztrák festő. "Majd lehiggad." - legyintett a nagypapám rendszerint.

Épp jókor. Gyakorlatilag ezzel a legyintéssel érkezett el számára a második világháború.

Mikor a sasbehívójával bevonult, egykori parancsnoka azonnal lecsapott rá: Megvan a századírnok! Nagykátára került.

Legalább lőnie nem kellett senkire. Utánpótlás-vonatok haladtak át rajtuk. Eleinte. Később aztán egészen másfajta vonatok jöttek. Munkaszolgálatos szerelvények. A nagypapa rájött, hogy az ezredese nemcsak őt kedveli, hanem a konyakot is. Időnként sikerült rávennie némi túlzásba vitelre. Ilyenkor az ezredesnek váratlanul fönnakadt a szeme, visszazuhant a székébe, és hosszú, öntudatlan állapotba kezdett. Esetenként órákig forszírozta a dolgot.

Ezalatt hozzá lehetett jutni a pecséthez, és mód kínálkozott nyílt parancsokat, szabadságos leveleket gyártani szép számban. Sokan köszönhették az életüket ezeknek a papíroknak. Az ezredesnek fogalma sem volt róla, később hányan áldották a nevét. Mert valahogy az aláírása is rákerült ezekre az iratokra.

Végül aztán a nagypapa magának is csinált egyet. Egy takaros kis szabadságos levelet. ’44 decemberét írták ekkor. Nagykáta nincs messze, egy hétbe telt a hazaút. Kacskaringókkal, egy fél disznóval a hátán, teherautókra fölkapaszkodva. De végül csak hazaért. Pont jókor. Karácsony este volt. Másnap bezáródott a gyűrű Budapest körül. Az ostromot is, a nyilas terror befejezését is közelről élvezhette végig.

Egy hét múlva följelentették. Hogy katonaszökevény. Rohant a parancsnokságra, jelentkezni. A szabadságos levelet már senkinek sem hitték el. A sors fintora, hogy pont neki nem működött. Azonban betöltötte az ötvenet. Éppenhogy. Leszerelték.

Pont jókor. Bevárhatta az oroszokat.


Job tvoe maty! hallatszottak a Dembinszky utca felől az első orosz szavak. Na, Erdész, magának annyi! Visszajöttek a németek. - mondta a följelentő szomszéd. Nem hinném. - felelte a nagypapa csöndesen. Hirtelen előjöttek az odesszai emlékek. Ezt a mondatot meglehetősen jól ismerte. Nem volt benne szó németekről.

A Rottenbiller utcába érkező előőrsök értékelték az orosz tudást. Három tisztet azonnal beszállásoltak a szoba-konyhába.


Pár nap múlva aztán arra is mód nyílt, hogy a dobtáras géppisztollyal járőröző közlegényeket hallván is hasznosíthassa szórványos nyelvi emlékeit. A Rottenbiller-Wesselényi sarkon ragadták meg a karját. Elhangzott a klasszikus mondat: Malenkij robot! Ha nincs Odessza, talán ezt se érti.

És ha nincs a három, beszállásolt orosz tiszt, talán Szibériát is megismeri. De volt. Pont jókor érkeztek. Az egyik tiszt üvöltött, a közlegények tisztelegtek. Elengedték a nagypapa karját. Ezzel a Gulág ugrott.

Ahogy Budapest is. Minden romokban hevert. Halott lovak és emberek az utcákon. De legalább véget ért a háború.

Pont jókor. Jöhetett az éhínség, az infláció. A parasztok kocsiderék számra hordták föl az élelmiszert a fővárosba. Beültek a konyhába, kitették a vajat, a szalonnát, lábat föl az asztalra, és megkérdezték a nagymamát: Na, mije van még, nagysád? Bármi megfelelt: arany, ezüst, köves gyűrű - csak pénz nem. Az nem ért egy tojást sem.

Aztán lassan újraindult minden. Úgy tűnt, lehetnek álmaik. Volt új pénz, munka, újjáépítés. A nagypapa újra a Divatcsarnokban dolgozott. Osztályvezető lett a játékosztályon, a tulajdonos nagyon megszerette. Kezdett jól keresni.

Épp jókor. Az áruházat államosították, a tulajdonos emigrált. A fizetéseket központilag szabályozták, visszamenőleg hirtelen problémává vált az egykori seprűgyár, a papírüzlet, de még a csődbe ment trafik is. Indulhatott a Rákosi-rendszer.

Új seprű, új szabályok. Most egészen más dolgokat kellett titkolni, mint eddig. Egy csoda volt, hogy édesapám egyáltalán bejutott az egyetemre. Ott ismerkedett meg édesanyámmal.

Épp jókor. Jött október 23. Lelkesen tüntettek, vonultak az egyetemtől az Országházig. Elég későn értek haza. Nagypapa a kapuban állt. Mit akartok?- kérdezte idegesen. Amit ti is mindig szerettetek volna.- felelték. És az oroszok? Az utolsó kérdésre nem jött meg azonnal a válasz. Csak novemberben.

Pont jókor. Hogy lehessen izgulni a történtek miatt. Mindenki tudta, ki-mit csinált. Kik mentek elöl, és kik-miben voltak benne.

Sokat segítettek a feljelentők. Akik fölnyomták a kommün alatt a bujkáló népnyúzókat, a fehér terror alatt a komcsikat, a háború alatt a katonaszökevényeket és a zsidókat, a Rákosi-korszakban a rendszer ellenségeit, ’56-ban a rendszer barátait, ’56 után pedig ismét az ellenségeit. Senki sem tudhatta, kibe csap a ménkű.

Aztán csöndesedni kezdtek a dolgok. A Kádár-rendszer kezdte felölteni a szolidabbik arcát. Megjelent a televízió, távoli emlékké vált a jegyrendszer, a lövöldözés, a följelentgetés. Ha valakinek rokonai voltak Amerikában, kaphatott tőlük ezt-azt. Még meghívólevelet is.

Nekünk, persze, nem volt. A nagypapa szerint ez nem is jelentett olyan nagy bajt. Ha ugyanis lett volna, biztosan támogathattuk volna szegényt. Amilyen a mi szerencsénk.

Nagypapának nem volt érettségije, és ezt egész életében fájlalta. Mert ő valójában igazi gondolkodó volt. Nagyon találó mondatokat tudott mondani mindenről. És mindenkiről.


A Hitlerrel kapcsolatos, igen találó legyintését sokáig emlegették is a családban.

Viszont ő volt az, aki egyetlen mondatban össze tudta foglalni a mi huszadik századunk első kétharmadának történetét:


Most pedig maguk menjenek a francba.

Ez volt az ő élettapasztalatának tömör összegzése. Hogy itt sohasem az volt a fontos, ki-mit mond, mit tesz vagy mit szeretne csinálni.

Hanem, hogy ki-kit küld el. A francba.

Nagypapa 1967. december 20-án, váratlanul hagyott itt bennünket. Mindenféle figyelmeztetés nélkül.


A Péterfy Sándor utcai kórház rendelőjében állt meg a szíve.

Épp időben. Nehogy be kelljen várnia a könnyebb éveket.

Gömbvillám

Új szél fúj egy új világból,
úgy legázol, ha nem vigyázol;
és ez csak a kezdet még.
Hegyikristály pici para-kőből, 
s a víz a földből sikítva jön föl:
lám, hol tart a tudomány...

Elég egy paranormális mágneses tér,
egy parakinetikus és parafadugós
kis kézi készülék,
és máris grafológiailag megvizsgállak,
s ha az aszcendenseink is együtt állnak:
hát ilyen egy nagy szerelem.

Refr.1:
Nem kell félni, ma nem lesz baj,
a fiúk lenn alfában dolgoznak.
Mondd, elég egy kiadós testkontroll,
vagy mutassam is meg az aurámat?

Refr.2:
Mesélj nekem ma a Gagarinról!
Minket úgy átvertek a szputnyikok,
mert amik odafönn hidrogénnel üzemelnek,
azok mind-mind kommunista csillagok.

Ne gyere közel, mert ingerelnél!
Mágneses mezőn a búza is fél
és magában beszél.
Már gyerekként is mások voltunk:
mi mágneses téren futballoztunk
és szemmel vertük egymást.

Refr.1:
Nem kell félni, ma nem lesz baj,
a fiúk lenn alfában dolgoznak.
Mondd, elég egy kiadós testkontroll,
vagy mutassam is meg az aurámat?

Refr.2:
Mesélj nekem ma a Gagarinról!
Minket úgy átvertek a szputnyikok,
mert amik odafönn hidrogénnel üzemelnek,
azok mind-mind kommunista csillagok.

Míg a fiúk lenn alfában dolgoznak,
én addig demagnetizálom az antennám,
s az ezüst készletet simogatva
meggörbítem a gömbvillám...


Kedvező ajánlatok Loui padre oldaláról

JÓSLÁSOK, JÖVENDŐLÉSEK, JÖVŐBELÁTÁS ALAPJÁN TÖRTÉNŐ SEGÍTSÉG, TANÁCSADÁS FELSŐFOKON!

MAGAS  SZINTŰ NEMZETKÖZI VALAMINT EU. KOMPATIBILIS SZOLGÁLTATÁSOK, OKTATÁSOK A LEGHATÉKONYABB PRAKTIKÁKKAL!

AZ ŐSI ÉS BÁRMELYIK MÁS MÁGIA EREJE, A MAGAS, FELSŐFOKON TÖRTÉNŐ, SPIRITISZTA, MÁGIKUS, SZAKIRÁNYÚ SZOLGÁLTATÁSOKKAL SEGÍT (úgyamúgy aki ezt az előbbi mondatot nyelvtanilag értelmezi, kap tőlem egy zselés szaloncukrot):

Átviteli mágia, Rontás levétel, Szemmel verés feloldása és elhárítása, Régi és új keletű átkok megszüntetése, Fénykép alapján történő egészségügyi vizsgálat, Otthoni boszorkánykodáshoz, mágikus praktikákhoz, varázsláshoz, bűbájoskodáshoz használatos mágikus egységcsomagok, szettek kaphatók!


Egyszerűen nem tudok többet hozzátenni a fentiekhez, mint amit Artúr mondott a bölcs Sir Bedevere-nek, mikor a mellékvesével történő földrengésmegelőzés került szóba: lám, hol tart ma a tudomány...

Szép lassan leépülünk

Szép lassan leépülünk.
Könnyek nélkül, mi az nekünk…
A kezünk remeg, az arcunk fehér…
Ne sírj értünk! Az Istenért!

Nem hitted, nagyon jól tudom,
hogy vezényszóra megváltozom.
Én nem akartam, de hiába volt:
Az első pofon mindent megold.

Jól fizetett bohóc vagyok,
a kezem tiszta, a cipőm ragyog.
A legszebb álmaim kigúnyolom, 
ebből élek, csak ezt tudom.

A kötelesség az első nekem:
hogy mit miért tegyek, nem kérdezem.
Ha rám parancsolnak, fegyvert fogok:
Én tisztességes polgár vagyok!

Refr.:
Nekem így tisztességben elhülyülni nagy dolog!
Amire vágynom kell: én arról álmodom.
Amiben éppen hinnem kell: én abban épp hiszek.
Amiről tudnom kell: a tv-ből tudom.

Legszebb álmaim eladtam,
ami még megvolt, letagadtam.
S hogy mindezt régen, hogy hívtam én… 
Jaj-jaj, itt van a szó a nyelvem hegyén!

Szép álmokat kedvesem!
Sokkal szebbeket, mint nekem!
S ha álmodban majd boldog leszel,
kívánom, hogy ne ébredj fel!

Refr. 2x:
Nekem így tisztességben elhülyülni nagy dolog!
Amire vágynom kell: én arról álmodom.
Amiben éppen hinnem kell: én abban épp hiszek.
Amiről tudnom kell: a tv-ből tudom.


Van egy angol mondás: Aki egy fejjel magasabb a többinél, annak vágjuk le a fejét. Imádom.
Egyszer, egy korábbi életben, már írtam belőle dalszöveget: Júlia nem akar a földön járni címmel.

A Szép lassan leépülünk a második próbálkozásom a témával. Csak most kifordítva: ez a szöveg a föladott ambíciókról szól.

Pont az ellenkezője a Júliának. Egy igazi konformista dal.

Persze, sohasem lett sláger. Nem is lesz.

A Júlia nem akar a földön járni viszont talán a legtöbbekhez eljutott dalszövegem: 250 ezer eladott példány és több, mint másfélmillió youtube-os meghallgatás van mögötte. (Egyszer a lányom egy egyetemi gólyatáborból hazaérve megfenyegetett, hogy ha még egyszer meg kell hallgatnia, válaszcsapást mér rám. Minden reggel ezzel indult a napjuk.)

Egyszóval mondhatni, hogy a dalt agyonjátszották. Ahogy egy valamirevaló slágert szokás.

A slágerré válás azonban sokszor a szöveg veszte. Ebben az esetben mindenképpen. Azt is énekelhettük volna, hogy Núbia levakar egy töltött fánkot - így utólag teljesen mindegynek tűnik. A refrén dallama mindent vitt. A szöveg értelmét is.

Néhány évvel később rájöttem, hogy talán jobb lett volna, ha szimplán elmesélem a Júlia nem akar a földön járni történetét, és nem dalszöveget írok belőle. Elmesélem, mint egy story-t. Egy kis novella-félét.

Úgyhogy: a nagyon elszántaknak itt valami egészen fura fog következni. Ha elkészülök vele. Egy rövid novella, aminek kezdeménye már az eredeti CABARET CD borítóján is olvasható volt.

És ami egyszerre szól mindkét dalról.

Szóval, amint elkészültem vele, ide fog kerülni. Egészen pontosan az előző mondat helyén fog kezdődni....

A kis gyufaárus lány (Andersen meséje nyomán)

Szép csöndben hull a hó, kinn már senki se jár,
S egy fényárban úszó ablak előtt
Egy kislány remegve áll.

Szél fúj, hideg elől hová is bújjon el:
Vágyakozva néz túl az ablakon,
Mindenki ünnepel.

Ölében fekvő gyufák közül választ egyet még
S a két kis kézből felcsap a láng,
Szikrákat szórva szét.

Refr.1:
És az a láng egyre száll, száll fölfelé,
Tűzkarját fonja a kislány köré
És olyan szelíden ragadja el.
Már ő is ünnepel.

Refr.2:
És egyre száll, száll fölfelé,
Tűzkarját fonja a kislány köré,
Mindent a csillagok fölé emel.
Úgy alszik el.

Refr.1:
És az a láng egyre száll, száll fölfelé,
Tűzkarját fonja a kislány köré
És olyan szelíden ragadja el.
Már ö is ünnepel.

Refr.2:
És egyre száll, száll fölfelé,
Tűzkarját fonja a kislány köré,
Mindent a csillagok fölé emel.
Úgy alszik el.

Úgy alszik el.


Facebook-on kaptunk egy hozzászólást ehhez a szöveghez:


Gyerekkoromban elkerült ez a mese, úgyhogy azt hittem, a Cabaret bűne a nyomorúságos befejezés. De most már tudom, hogy ez az Andersen, ez egy szemét! Hogy lehetett így kicsinálni azt a szerencsétlen gyereket?! 18-as karikát neki!


Szóval, ha ez a szöveg még működik, egyáltalán nem az én érdemem. Az a dán tehet mindenről....

Én öltem meg Lora Palmert

Érzem, hogy nyomják keresztül az agyamon az aktív oxigént.
Tetszene, tudom, ha én vízililiom-formát öltenék.
Lassan a tisztaság átható ereje ledönt a lábamról.
Ha érzem, ahogy belülről emészt a Petite Fleur, bevallom magamtól…

Refr.:
Én öltem meg Lora Palmert, teljesen jogos önvédelemből,
Egyikünknek mennie kellett, tudtam: vagy én vagy ő.

Csúcs ez az érzés, egy borzongás lefele, egy borzongás fölfelé.
Koleszterinből jéghideg az igazi és van, amiből sohasem elég.
Műholdas éjjelen hull ránk a Poci-Nix, köszönöm Testmester!
Kis dolgokban te vagy a legnagyobb: férfiasan tökéletes!

Én öltem meg Lora Palmert. Mért néztek így rám?
Sokkal többre így elsőre nem volt energiám.
Én öltem meg Lora Palmert, teljesen jogos önvédelemből.
Ultrarövid és középhullámon újból tiszta a levegő.

Én öltem meg Lora Palmert, hiába éreztél te is így.
Minden asszony lidérces álma, reszkess Jockey Ewing!

Refr.:
Én öltem meg Lora Palmert, teljesen jogos önvédelemből,
Egyikünknek mennie kellett, tudtam: vagy én, vagy ő.


Na, ez az a szöveg, ami tök értelmetlenné vált. Ki az ördög emlékszik már rá, hogy mi a rosseb az a pocinix, a petit fleur vagy a testmester? Reklámok 1992-ből

Klapka is akkoriban emelte magasra az első, kézzel írott reklámtábláját, de azt legalább megtartotta a kollektív emlékezet. A reklámok többsége azonban áldozatul esett. Nagyon nagy rendet vágott közöttük az idő. Mondhatnám, csúnyán elbánt velük.

Nem úgy David Lynch filmjével. A Twin peaks egész mást jelent ma, mint akkor. Mára kult-sorozattá nemesült. Akkoriban azonban csak jöttek, jöttek a részek egymás után, és egyszerűen hinni nem akarta senki, hogy sosem derül ki: valójában ki a nyavalya is ölte meg azt a nőt?!

Illetve hazudok, végül nagynehezen született valamiféle magyarázat, de abban nem volt sok köszönet. (Ki gondolta volna, hogy egyszer még ez a kusza kis értelmetlenség is megtenné a Mulholland Drive megfejthetetlen zűrzavara helyett....)

Egy kis ízelítő, csak a miheztartás végett.

Emlékszem a pólóra, amit a Blahán láttam meg: I killed Laura Palmer! A szívemből szólt. Csak legyen már valamilyen megfejtés! És tessék - ma már az egész sorozat mást jelent. Laura Palmer a hitchcocki mélységnek lett a jelképe.

A Twin Peaks teljesen alkalmatlanná vált arra a szerepre, hogy refrénje legyen egy ilyen pikírt nótának. Úgy alakult, hogy David Lynch-csel már nem illik viccelődni.

Egyszóval így halt meg ennek a dalnak a szövege. A reklám-utalások elévültek, Laura Palmer meg más dimenziókba emelkedett. Egyedül Jockie Ewing őriz még valamit a régi fényéből....

Kicsi ólompartizán

Gyűjtöttél bélyeget, régi pénzt meg régi autót,
Túladtál többszáz antik porcelán figurán.
De az új szenvedélyed, félek, romba dönt majd:
Nem tudod, mi pénz ma egy ólompartizán.

Tavaly egy Pobjedáról kellett lebeszélni,
Idén már kaptál három faragott komisszárt!
Tudtam, hogy attól kell most a legjobban félni,
Mikor fogsz kérni majd egy ólompartizánt.

Refr.:
Mindennek ellenáll, jöhet a tél, vagy a nyár;
A feje mozog a nyakán - kis ólompartizán.
Mindennek ellenáll, jöhet a tél, vagy a nyár:
A feje mozog a nyakán… Szegény kis partizán!

Mert Neked örökké csak az kell, ami másnak!
Mért nem jó motoros cserkész vagy kis turulmadár?
Bezzeg, mikor dugig voltak velük még a boltok,
Neked se kellett volna ólompartizán!

Refr.:
Mindennek ellenáll, jöhet a tél, vagy a nyár;
A feje mozog a nyakán - kis ólompartizán.
Mindennek ellenáll, jöhet a tél, vagy a nyár:
A feje mozog a nyakán… Szegény kis partizán!


Ice mama a nagymamám testvére volt. Nagyon vallásos, mégis nagyon felvilágosult ember. Talán a legmegengedőbb és legnyitottabb személyiség édesanyám családjában. Fura, nem? Rejtély, hogy fért össze ez a két dolog. Pedig összefért.

Neki volt egy vitrinje. Imádtam nézegetni. Ki is vehettem belőle a nippeket, csak óvatosan kellett velük bánni. Már nem emlékszem, konkrétan mik voltak. Talán porcelánok, karácsonyfadíszek, kis ólomfigurák? Nem tudom.

Annyi biztos, hogy csupa használhatatlan, értelmetlen tárgy. Korábbi korszakok lenyomatai. Ízlelgettem a fura ízüket. Emlékszem az érzésre.

A nagypapának sublótja volt. Talán három fiókkal. És tele hasonszőrű kincsekkel. De ezekre már emlékszem. Több értelmet hordoztak a számomra: Marklin újságok a háború előttről, az első Volkswagen képei, ólomfigurák, Montblanc-tollak, sosem látott szerszámok.... egy csoda volt, ha a nagypapa kihúzta a fiókot, és elkezdhettem kutatni bennük.

Évekkel később aztán az a kérdés jutott eszembe, hogy vajon a mi korszakunk tárgyai is ilyen frankónak tűnnek majd egyszer? Vagy ez csak a régi idők sajátja?

A szocreál évtizedek holmijait olyan szürkének és érdektelennek láttam. Hol voltak ezek Ice mama vitrinjétől vagy a nagypapa sublótjától?

Viccesnek tűnt a kérdés, hogy vajon mikor fogok egy Skoda Octáviát olyan szépnek látni, mint egy Volkswagent a harmincas évekből?

A helyzet az, hogy erre ma már egészen pontosan tudom a választ: 1998-ban.

Akkor kaptam az első Octávia modellt ajándékba, 1:48-as méretarányban. Azóta kifejezetten a hatvanas évek típusait vadászom. Vessen meg érte, aki akar, de kifejezetten tetszenek! Egyszerűen szépnek tűnnek...

Valami történhetett velük időközben.

Mert, mikor édesapám annak idején vett egy húsz éves Octaviát (mármint egy igazit), hát kifejezetten rondának láttam. A két esemény között pedig alig húsz év telt el. Mi lett közben a Skodákkal?

Sokat vizsgálgattam magamban azt a borzongást, amit a Budapest Retro DVD nézegetése közben érzek.

Fölfogom, persze, amit kell: a szürke Budapestet, a híradók demagóg kommentjeit, a szinte üres kirakatokat, a bennük elárvultan várakozó konfekcióholmik egyhangúságát, az Astoriánál elvétve elhúzó autókat, a lepusztult strandok látványát, a füstszűrő nélküli Kossuthot és Munkást, a megkönnyebbülést, hogy ma már nem ilyen a világ - de az a borzasztó, hogy a nosztalgiát is érzem.

A dolgok elnippesedését, emlékművé válását. A vágyat erre az egykor ismert, elmúlt világra.

Öt évesen csak ezt a vágyat éreztem a nagypapa fiókjában kutatva. Semmilyen emlék nem fűzött a harmincas évekhez. Nyilván. Csak a Marklin vasutakat láttam meg a Mont Blanc tollak csillogó acéltestét. Szerettem símogatni őket, és szagolgatni a Marklin-újságok lapjait.


Az, hogy mi átélhettünk egy csomó rendszerváltást, az a sokszor elmondott hátrányokon kívül 1db kétségtelen előnnyel is járt: talán nekünk van a legjobb rálátásunk a történelem működésére.

Rajtunk kívül talán senki sem tapasztalhatta meg egyetlen emberöltő alatt, hogy a Nagy, Közös Sublótban milyen könnyen és milyen gyakran képesek cserélődni a dolgok: a beilleszthető jelképek, a fontosnak gondolt események, sőt, maguk a szereplők és a történetek is.

A mi vitrinünkben nem sokáig időznek a nippek. (Igaz, ami egyszer kikerült, bármikor vissza is kerülhet oda. Ami azért szintén egy sajátos helyzet...)

Az egyetlen biztos pont maga a vitrin. Hiszen valahová ki kell tudjunk pakolni.

Gerő András hasonlatát használva: "A nemzeti identitás szimbolikus világa kicsit olyan, mint a periódusos rendszer.... Megvannak benne a helyek."
(Gerő András: Képzelt történelem / 57. oldal)

De míg a kémiában csak jól meghatározott elemek kerülhetnek ezekre a helyekre, a történelmi emlékezet nem ilyen következetes. Hol ezt pakol ki, hol azt. A mi vitrinünk bármit képes befogadni. Szó szerint bármit.

Persze, ilyenkor mutatkozhat némi ellentmondás a tények és az új sütetű legendák között (mint ahogy szinte mindig mutatkozik is). Ám ezek az ellentmondások könnyen feloldhatóak.

Egyszerűen csak át kell írni hozzájuk a tényeket. És kész. Máris kialakul a rend.

Mi, itt Európa közepén, sok ilyen átírásnak voltunk már szem- és fültanúi.

Szinte az orrunk előtt születtek újabb és újabb olvasatai a múltnak. Kozmetikázott vagy egyenesen kitalált hőstörténetek.

Egy képzelt történelem.

Vegyünk egy egyszerű példát (véletlenül pont olyat, amihez a dal szövegének is köze van....): ellenállónak lenni nálunk (értsd: Magyarországon) nem volt olyan vonzó foglalatosság, mint mondjuk a szerbeknél vagy a franciáknál.

Mármint a háború alatt.

Ám néhány évvel később - már jócskán benne az új békeidőkben -, a tömegesen fölbukkanó partizánok alaposan átírták ezt a történelmi tényt. Rossz nyelvek szerint a hatvanas évek vége felé már több megbecsült, hős partizán-nyugdíjasunk volt, mint a szerbeknek. Így utólag.

Ezen, persze, sokan mosolyogtak akkoriban. Mármint a Nagy, Magyar Partizán-legendán. Igaz, csak zárt körben, otthon, a csukott ajtó mögött - de mégiscsak mosolyogtak. Nem volt könnyű eladni ezt a fajta hőstörténetet nekünk. Hiszen az emberek pontosan tudták XY partizán éveiről, hogy azalatt épp velük bújkált a pincében, feszítette föl a zsidó fűszeres kisboltját két hordó káposztáért, vagy épp önkéntes segítőként sürgőlködött a nyilasok oldalán. Ezt a partizánosdit egyszerűen képtelenség volt a nemzeti identitástudat részévé tenni.

Mondhatni, nem jött be.

Egy ehhez hasonló legendárium csak akkor tud elkezdeni hatékonyan működni, ha végre meghalnak, akik átélték.

Ezért aztán egy múltbéli esemény, személy vagy történet 80-100 év elteltével válik igazán alkalmassá a legendásításra. Addig meglehetősen zavaró az élő szemtanúk emlékezete.

'89 még nagyon közel van. A szocializmust egyelőre nehéz kicsinosítani. Úgy igazán.

Még túl sokan emlékszünk a megtagadott útlevélkérelmekre, a Szabad Európára, az öt-hat éves Trabant-várakozásra, a nyugati út, a rágó, az orkánkabát utáni vágyra, a titokban stencilezett szamizdat-lapokra, Szolzsenyicinre, a Junoszty tévére, a Csepel-kerékpárokra, a Május 1. Ruhagyár divatos kollekcióira, a videomagnóért pult alatt csúsztatott ezresre, a Tanu-ra, a retro-feeling nélküli Tisza-cipőre, Trapper farmerre, bambira és a vámosok elől dugdosott húszdollárosokra - igen, még túl sok a közvetlen emlék. Első kézből származó információink vannak.

Ez pedig zavaró. Problémát jelentünk.

És érdekes módon nemcsak a közelmúlt miatt. A szocializmuson túlmutató érzékenységre tettünk szert.

Zsigerből érezzük, hogy a múltunk magasztos sorsfordulói, a sokat emlegetett történetek és események talán nem pont ott, nem pont akkor, nem pont azokkal és nem pont úgy estek meg....

Nincs ebben semmi tiszteletlenség. Szimpla rutin. Egyszerűen csak képessé váltunk némi pátoszt áldozni a tisztánlátás oltárán.

Milyen szép lenne, ha nemcsak mi, a legvidámabb barakk lakói látnánk így a világot!

A többiek történelme ugyanis egy fikarcnyival sem kerekebb a miénknél. Ha ezt állítanák, nyugodtan legyinthetünk rájuk. Ebben mi vagyunk a szakértők.

A szocializmus esetében pedig nem is pusztán szakértők vagyunk.

A jelenlétünkben egyszerűen lehetetlen kifaragni a XX. század második felének az emlékművét.

Próbálkozunk, próbálkozunk, de sehogy sem sikerül igazán jól átrendezni azt a vitrint. Pedig az emberarcú Kádár-rendszertől a gyilkos diktatúrán át a szolid retro-hullámig (amiben könnyes szemmel üdvözölhettük gyerekkorunk pléh-játékait, öltözékeit, zenéit) szinte mindennel próbálkoztunk már! Van, amivel többször is.

De megkapaszkodni még egyiknek sem sikerült. Végül mindent ki kellett pakolni.

Igaz, a fiamtól kaptam karácsonyra egy nagyon korrekt pléh-űrhajót, lendkerekeset, ami, ha nekimegy a falnak fölágaskodik, lenyitja a lépcsőjét, és láthatóvá válik a mögé pingált Jurij, aki magányos hősként tekint le a lépcső tetejéről, és aki Gagarinként örökre a memóriánkba égett (legalább olyan erővel, mint Dagobert bácsi Antall József halálálakor félbehagyott története a nyolcvan után születettek agyába).

És igen, van, aki direkt ráállt az ilyen játékok forgalmazására

Ez pedig talán mégiscsak jelent valamit.
Emlékezzetek a szavamra: eljön még az ólompartizán ideje! Csak ki kell várni...

Védj meg engem önmagamtól

Mondd, kié lehet a múlt és kié itt a jövő?
És mondd, tényleg gyilkos-e, aki csak parancsra lő?
Mondd, miért engeded, hogy magam döntsem el?

Mondd, miért bízol bennem úgy, hogy még a kereszt emléke se fáj?
Mondd, miért adsz esélyt, hiszen rég legyőztél már?
Mondd, miért nem élsz a joggal, ami a győztesnek kijár?

Refr.:
Védj meg engem önmagamtól, védj meg, Uram!
Védj, látod csak újabb vért szül, ha én védem magam!
Ne akarj mást, bennem ne bízz, ne engedj el és ne adj erőt!

Mondd, kié ez a föld, amire ontjuk most a vért?
Mondd, ki dönthette el, hogy én most meghaljak ezért?
Mondd, ki nevelt úgy fiút, hogy majd harcban essen el?

Védj meg engem önmagamtól, védj meg, Uram!
Védj, látod csak újabb vért szül, ha én védem magam!
Ne akarj mást, ne engedj el, ne adj erőt, mert hiába.

Refr.:
Védj meg engem önmagamtól, védj meg, Uram!
Védj, látod csak újabb vért szül, ha én védem magam!
Ne akarj mást, bennem ne bízz, ne engedj el és ne adj erőt!

Már győztünk, Uram, gyönge volt az ellenség;
Még azt sem tudta talán, mi az a nemzeti büszkeség.
Mert még csak járni tanult és épp hogy csak beszélt.


Ez a szöveg a balkáni háború idején íródott. Olvastam valahol egy iszonyatos történetet, ami egy valaha volt jugoszláviai utca lakóiról szólt. Direkt nem mondom meg, melyik egykori tagköztársaságban történt, mert bármelyikben történhetett volna.

Az utca lakói egymás szomszédaiként éltek, uszkve hetven éve. Ki-milyen idős volt, persze. Átszaladtak egymáshoz cukorért, lisztért, vigyáztak a gyerekre, adtak a macskának enni, dícsérték a lányt, aki nemrég még kis szandálban rúgta a port az utca közepén....

Aztán jött a délszláv háború.

És az egyik szomszédnak első dolga volt átmenni a kis szandálkáját épp kinövő, lassan nővé cseperedő lánykához, gyorsan megerőszakolni, elvágni a kishúgai torkát, és fölégetni az egész házat. Csak úgy, egyik pillanatról a másikra.

Démoni az a természetesség, ahogy a srebrenicai mészárlást vezénylő parancsnok egyszerű szavakkal ecsetelte, hogy milyen körültekintéssel kellett megszervezni mindent, mennyi időnként kellett cserélni a kivégző osztagokat, mikor kellett átküldeni a kimerülteket a szemközti kávézóba, és hogy általában egy fél óra elég volt, hogy felfrissülve folytathassák a dolgot.

Bocsánat, senkinek az érzékenységét sem akarom megsérteni, de ebben a dalban Isten csak díszlet. A szöveg a mindenkori rend, a sima felszín alatt meghúzódó, brutális, agresszív ösztönökről szól. A rémületről, ami nyugodtan úrrá lehetne rajtunk amiatt, hogy milyen vékony is ez a bizonyos felszín.

Találomra válogattam példákat a Google-on. Ijesztően könnyű ilyesmit találni....

Srí Lankán például a tamilok és szingalézek közötti konfliktus 1983 óta nem akar abbamaradni. A konfliktus szó könnyed és szalonképes megfogalmazása az olyan helyzeteknek, amikor meztelenre vetkőztetett, hátrakötött kezű áldozatokat lőnek halomra, gyerekeket csonkítanak meg, falvakat égetnek föl.

Akármilyen hosszú is lehetne a fenti felsorolás. És ez csak a közelmúlt.

Egy háború-mentes hatvanhét év átélőinek mindig lehet az a benyomása, hogy velünk ez nem történhet meg.

Csak úgy mondom: Los Angelesben egy rendőri túlkapás elég volt, hogy felhasadjanak a civilizáció erősnek hitt varratai.

Hej élet, mutasd a tenyered (Szerelem...)

Tíz millivolt, vagy annyi sem, ami
át kell fusson az idegrendszeren,
pár membrán picit megremeg -
látod, ez a szerelem....

A fiúk nézik a képeket,
pár villogó pixelt a lányok helyett,
a monitor világít, a rendszer föláll -
máris itt a szerelem....

A lányok kedvesen integetnek
az út mentén, ahol a fiúk sietnek,
de ha mégis megpihennek -
indulhat a szerelem....

Refr.:
Hej, élet, mutasd a tenyered,
kéne végre egy világos üzenet,
hadd lássam, hogy miben hiszel -
ha már egyszer mindent viszel....

A szép nénik férjhez mennek,
a csúnya bácsik meg örvendeznek,
hálából sok pénzt keresnek -
így örök a szerelem....

Az egyszerre csúnya és szegény bácsik
nehezen boldogulnak, ez látszik,
de azt, bizony, be kell látni -
nekik is kell szerelem....

Így aztán a szegény bácsik
fogják a néniket, és berángatják
az autójukba, amiben ülve -
már nekik is jut szerelem....

Refr.:
Hej, élet, mutasd a tenyered,
kéne végre egy világos üzenet,
hadd lássam, hogy miben hiszel -
ha már egyszer mindent viszel....



2009-ben láttam egy alig tíz perces, filmszemlés rövidfilmet. Az egész dalt ez ihlette.
Sajnos, se a címére, se az alkotók nevére nem emlékszem. (Elég szép?)

Azért is sajnálom, hogy így van, mert szívesen belinkeltem volna ide. Ha egyszer rátalálok, ígérem, megteszem.

Taya Geyzirrah

Ravitajnen hajravída
Ravitajnen hajravídajna
Ajjajjajja

Ravitajnen hajravída
Ravitajnen hajravídajna
Geyzirrah, Taya Geyzirrah
Geyzirrah, Taya Geyzirrah

Refr.1
Déja hay
Déja hay
Déjana hay ravída
Hay ravída hay

Vida hay
Rő vida hay
Rő vida hay ravída
Hay ravída hay

Refr.2
Hay jay jayyaj yajja....
Hay jay jayyaj yajja....

Refr.3
Hay jay jayyaj haj yajjayya,
Hay jay jayyaj yajjayajja....

Refr.3
Hay jay jayyaj haj yajjayya,
Hay jay jayyaj yajjayajja....

Refr.2
Hay jay jayyaj yajja....

Refr.4
Déja hay ravida
Déja hay ravida
Déjana hay ravída
Déjana hay ravída

Refr.2
Hay jay jayyaj yajja....


Kínos, nem kínos, de tény: ez a kedvenc dalszövegeim egyike.

Annyira sok rétegű, annyira mélyértelmű, hogy ami ennél is mélyebben van, azért már tényleg nem érdemes leásni.

Réz Andrással és Káel Csabával együtt csináltuk annakidején a Skandináv Lottó reklámfilmjeit. Réz András volt természetesen az ötletgazda, az ő fejéből pattantak ki a skandináv műlegendárium apró kis gyögyszemei: nem létező ünnepek, sosemvolt szokások és rítusok. Csaba rendezte a filmeket, én írtam hozzá a zenét. Zsuzsi pedig énekelt. Ez is a közös múltunk része. Mármint a CABARET-é. Ezért került fel bonustrack-ként a CD-re.

És, persze, a legkedvesebb reklámmunkám volt, amit valaha is csináltam. Köszönet érte mindannyiuknak.

Ja, és egy fontos infó lemaradt: ebben a dalban Varga János, az East egykori gitárosa játszik. Ahogy régi szólóalbumomon, a Meeting Point-on és a nemsokáraistenbizonymegjelenőkövetkezőn, a Welcome to my Brain-en is.